Wednesday, July 24, 2013

Ape persiapan raye korang??


Assalamualaikum,

haha, baru 15 hari puasa dah sebok tanya persiapan rayenye?
posenye cukup ke? terawihnye pergi tak?
ahak, tokono den..
ala bukan hape, kat opis nih dah sayup-sayup dengar lagu raye ntah sape pasang ntahla.
dari tadi tak henti henti malah makin meriah jadinya. haha, layankan aje.
syok gak dengar, tambah-tambah semua muke seposen je kan.
hagak-hagakla korang kan, mentang-mentang bulan pose, keje-keje kat opis pon pose ke?

arini baru rase nak update belog. dari hari ke hari dok nak update citer pasal menu berbukala,
menu bersahurla tapi satu gambar pon tak snap. satgi citer korang tak percaya pulak yang aida yang masak.
haha. takpelah, memang sengaja tak nak bagi korang terliur dan tergoda di bulan pose yang mulia ini.
banyakkan amal yer. sambil tu bolehla tengok dan salin resipi ape nak masak kat laki malam nih. ngee.

nak citer persiapan raye aida. nak kate prepare giler-giler tu takadelah.
ala kadar je mak. kalau citer bab kueh raye dan kerepek raye, banyak yang aida dah order
dari kawan-kawan, tunggu kueh sampai baru nak bayar. nak bawak balik rumah mak dengan mertua lagi. lepastuh, ade beberapa kueh aida dengan encik am nak buat.  ala, buat backup kueh-kueh kat rumah, manela tau tibe-tibe ade bebudak kuarters ketuk pintu, adela jugak kueh nak hidangkan kan. *padahal tak pernahnya ada budak datang rumah bujang nih. haha. lagipon sebab dah terbiasa dulu hidup dengan mak, mesti buat macam-macam jenis kueh. jadi amalan tu dah jadi tradisi turun temurun, tapi skill nak buat kueh yang hebat lagi ohsem je tak turun-turun. adoyai.

bab baju raye, aida dah ade sepasang baju kurung moden tapi yang tu belah umah sendiri, baju untuk belah mertua tak ado lagi. macam mane nih. tu pon dah puas pusing jalan tar dan pkns. baju melayu encik am pon belum carik. biasalah kami, beli yang ready mate je senang. payah nak tempah-tempah nih, sebab dah banyak yang aida kurang puas hati. jadi beli siap jugak yang senang. tuh hah kat rumah tuh ade 2 pasang kain cotton yang tak jahit lagi. bile nak tempahnya pon tak tahu. kasut raye, handbag raye, tudung raye minggu nih baru nak carik. minggu nih kena setel semua sebab nak kena bajet duit.

duit raye, hah, yang ni awai-awai dah cop kat tiela, opismate aida yang memang tiap-tiap diela ejen tukar duit baru kami. haha. mak, ayah, mertua, adik-adik, anak buah-buahan, mak oiiii banyaknya nak kena hulur. dah bertambah-tambah anak buah den oi. kiki. adik-adik dah siap wasap dah suh sediakan duit raye, eee tak malunye.

untuk rumah kat sini, rasenye tak ade nak tukar, sebab semua masih baru-baru. lagipon, semua orang putrajaya raye balik kampung la oi. haha, mane orang nak datang raye kan. jadi umah menten jer. tapi totap sediakan balang-balang kueh raye kat atas meja. manelah tahu kan ade tetamu mengejut kan. yang pasti rumah mesti kena kemas dan tersusun cantek.

ape lagik yer persiapan raye korang??
tahun nih, tahun kedua aida beraya dengan encik am, tapi masih berdua.
hope tahun depan beraya bertiga la pulak yer. amin. hehe daaa



xoxo




No comments:

Post a Comment