Tuesday, April 30, 2013

Batuk yang teruk


Salam guys,
Dah berapa hari rasanya aida menyepi kan. Nak kata sebok em sebokla sikit,
Tapi yang lagi seboknye jelah, alahai cik demam dan kak batok datang menyerang.
Demamnya adalah dua tiga hari hanya terdampar di atas katil dengan kepala yang sakit yang hamat hokeh. Redha dengan ujian dariNya. Sakit yang menghapuskan dosa.
Okeylah dapat jugak mc sehari dari klinik Maria. Tenkiu tenkiu. Tak mintak pon tapi die yang baik hati bagi. Maceh. Hik.

Walaupon demam dah baek, tapi kak batok ni degil yang hamatlah pulak. Huhu. Cian tau titew berkong kong pagi petang siang malam. Dahla kite ni suspek semput pasai keturunan ada yang lelah. Waaa, seksa tau uolls. Memang dari dulu lagi paling-paling tak suke dengan batok.
Dulu time sekolah, asal time exam jer demam batok. Asal demam batok jer exam. Boleh korang bayangkan tak, suasana sepi dalam dewan exam, tiba-tiba dengar bunyi kong kong kong yang berterusan selama 5minit dan lepas tuh bila ko pandang semua mata sedang tengok kau. Rase macam nak letak muka bawah meja jer kan. Wooohoo cukup-cukup malu dan seksa oii.
Dahla aida ni jenis kalu batok jer 10minit pastu lengkap dengan pakej nak muntah bagai. Haha. Lagi satu yang jijik lagi kalau batuk berkahak. Memang kalau aida dengar orang pon geli doll. Kalau batok kat rumah rncik am mesti suh pi buang. Yelah, kadang-kadang sesetengah orang sayang nak buang kan. Eeeuuuwww. Disebabkan batok yang tak henti nilah aida el semalam. **alasan**

2minggu bukan tempoh yang kejap wei. Bayangkan nak tahan batok tuh, seksa kau. Bape jenis ubat kot aida telan, ubat batok klinik maria, ubat klinik kesihatan, ubat kaklin bagi dari klinik qistina, tambah demgan ubat yang ada kat peti ais rumah, ubat batok cap kelapa laut aprika. Semua pon ya hadoi tak jalan.

So, aida pon menanya dekat pakcik google macan manalah nak hilangkan batok yang teruk lagi sadis nih pakcik oi,
Berikut merupakan jawapan yang pakcik google bagi.

~ perah beberapa bijik limau kasturi dan campur dengan kicap, sukatilah kicap apa yang ada kat rumah, dahtu hirup hidup-hidup sekaligus. Yang ni pernah emak buatkan untuk aida. Mashammm tapi sedak gak.
~cara lain amik lemon potong-potong buh dalam bekas yang ada madu dan buh sikit halia. Simpan biar sebati dalam peti ais pastu tiap-tiap hari amik satu sudu makan atau bancuh dengan air pon boleh. Madu boleh mencairkan kahak tau.
~amik sebijik bawang putih, cucuk dengan garfu dan bakar atas api dalam 2minit dan tenyeh dengan sedikit minyak masak pastu sapu dekat dada.
~cara aida sapu dada dan tengkuk dengan vicks jer. Huhuhu.
~amik sebijik oren sunkist belah dan makan sambil dicicah dengan garam. Arrrgh nikmatnya masam masin tapi sodap. Cubalah.

Ada lagi cara yang aida google tapi makcik lupo la..hehe, apeapepon korang trylah buat kalau nak hilangkan batok kong kong tuh. Alhamdulilah batok kong kong aida dah beransur baik. Alhamdulilah, terima kasih ya Allah.

Xoxo.




No comments:

Post a Comment