728 x 90

Friday, November 4, 2011

Fenomena Fesbuk

Salam,

guys, today nak share bout facebook. kalu nak cakap pasal fesbuk ni budak yang 1 hari pon dah ade fesbuk sendiri even tok nenek yang dh bercucu cicit pon ade akaun fesbuk. ha, jangan memain. budaya berfesbuk ni macam satu penyakit yang merebak dan berjangkit kan. dulu time friendster xdela macam ni sangat. tapi fesbuk ni memang femesla dan rasenye rating tinggi dalam capaian internet. right?


dulu mase mule2 xkesah pon kalu sehari xbukak fesbuk, sikalang kalu setengah jam xbukak fesbuk pon resah gelisah kan. fesbuk ni memang haunted la. bukan nak cakap uolls la, aku pon same la. 2 x 5. haha. Mulanya berfesbuk ni sekadar nak cari kenalan lama. bile dah ade akaun sekejap jek dah ramai yg add friend. ntah pelusuk mana diorang jumpe pon xtahu. yang kenal tu takpela yang xkenal pon add, approve jek la. tapi sekarang dah xberani nak approve kalu orang yang tak dikenali. takut. macam2 hal dah sekarang nih. so before ape 2 jadik kite knela berwaspada. Mencegah lebih baik daripada mengubati. yups, 10 marks.

Memang dah menjadi kegilaan ramai la fesbuk ni entah apa yang dijampi pon xtaula..bukan apa budaya fesbuk ade pro dan kontranya. yang paling ketaranya fesbuk ni memang melalaikan tambah2 lagi pada umat islam, sampai ke tahap nak haramkan, nak tutupla fesbuk ni dan macam2 lagila rumors kat melesia ni. tapi ape pon yang menjadi kontroversi orang tetap layan jugak fesbuk ni. am i rite? sambil anguk2 kan kepala. haha..


PRO :
  • fesbuk ni bagus jugak sebab kita dapat carik dan jumpe kawan2 lama yang telah terpisah mungkin dah berpuluh2 tahun tapi sekejap jek boleh jumpe kat fesbuk ni. pasal ape, connection fesbuk ni memang terbaek la. then boleh tanya kabar, usik mgusik, kau kate aku aku kate kau, nak buat reunion ke jumpe cinta lama ke tup2 bcinte balik. haa..kan dah macam ruangan carik jodoh plak..cheewaah..
  • dengan adanya tabs info dan update status kite boleh alert dengan perkembangan semasa kawan2 kite even kalu kawan2 ada masalah ke dapat baby baru ke kat mane pon kite boleh tau..heh..theres no more secret wit fesbuk.
  • kalu korang nak kawen ke nak wat reunion ke party ke event function segala macam mak nenek pon korang boleh create event then invite la sejuta ke 2 juta kwan korang sekali pon xde halla. xpayah nak bazir2 kertas ke surat ke setem ke nak anta kad jemputan korang tuh. senangkan, jimat masa dan kos.
  • sekarang ni nak carik duit pon sonang. ramai dah yang berbisnes online through fesbuk ni. dan setakat ni aku tgok memang success memang untungla. senang je xpayah nak wat website yang tiap2 tahun kene bayar hosting die, jus gune fesbuk yang free ni dah xpayah kuar modal banyak2. kawan aku pon banyak gak buat bisnes online ni. macam best jek. yang pasti fesbuk ni buat bisnes diorg2 nih maju pasal xpayah buat promosi pon jap je dah tsebar. page aku pon ari 2 ade orang tag jual tudungla, pinggan mangkukla, kek, kueh, blouse, baju kurung..aahh macam2la..tapi yang lemahnya aku ni insan yang mudah terpedaya dengan jualan mereka..haha..dah banyak kali la beli online ni. so far masih boleh percaya la dengan diorang ni, cuma sebelom buat payment tuh make sure memang wujudla bisnes ni.
  • fesbuk ni bagus jugak. macam satu forum yang kite boleh share macam2 dengan orang lain. yang paling aku suke, artikel2 islamic yang mengingatkan kite as a muslim nih supaya beringat dan kadang2 kite ni lupe dan lalai sebab terlalu leka. aku suke page akuislam dan iluvislam. artikel die memang menarik dan sedikit sebanyak memberi peringatan, nasihat, tunjuk ajar dan mendekatkan kite dengan agama islam. else kalu ade kemusykilan agama ke kita boleh tanya ustaz. heh, ustaz pon ade fesbuk tau. then kite boleh copy dan share dengan kawan2..pssssttt...sile like page di atas yek. 


KONTRA:
  • malangnya fesbuk ni sumtimes disalah gune oleh orang2 kite dengan perkara yang tidak senonoh macam gunekan fesbuk ni untuk mancari duit melalui dengan menjual foto tubuh yang xberapa cantik tuh semata2 untuk dapat duit dengan mudah. kire semua deal dengan fesbukla. even penah dengar bini orang yang mata duitan pon sanggup jual gambar toot dan toot sendiri sebab nak duit. kalu xcaya cube bukak metro pasal kes nih. si suami sendiri menyamar jadi customer then dah bank in duit si isteri pon mms la koleksi gambarnya yang menggiurkan itu, aduuh betapa kecewanya laki die. so,, please..please kaum hawa janganla buat macamtuh. mana maruah anda semua. astaghfirullahalazim. ya Allah selamatkan kami semua ya Allah.
  • kalu kite bukak fesbuk, espesially pompuan la, kite tengok macam2 gambar yang diorang letak, tak tipu sebab aku pong same. yaAllah, sedar tak kite, gambar2 kite tuh hari2 orang tengok, tambah2 lelaki yang bukan muhrim dari kite yang nafsunya satu pada pompuan. cube bayangkan, gambar kita yang kadang2 tak tutup aurat dengan sempurna, ternampak rambut sikit, even kalu sempurna tutup aurat tapi pakaian ketat macam sarung nangka dengan gaya yang mempesona, tahu x berapa banyak dosa dah kite bile lelaki ajnabi ni tengok kita dan ntah berapa ramai yang tengok, ya Allah berdosanya aku.
  • sebab fesbuk ni jugakla aku selalu bergaduh dengan cik abang. cemburu yang meluap2 antara satu sama lain. pantang kalu dapat kawan baru yang berlainan jatina mesti jadi issue. aduhai memang xprofessional langsung. no that not the points. sebab fesbuk ni la banyak rumah tangga yang hancur dsebabkan kecurangan yang berlaku. perkenalan yang membawa kebaikan takpe tapi kalu yang membuat kecurangan ni la masalahnya. bile dah kenal ari2 msg chattin dah mule mesra pastu nak jumpe dah tu lupe status masing2 dah jatuh cinta mulela nak bcerai berai. bukan omong2 kosong saje semua ni penah dan banyak terjadi. nauzubillah, mintak dijauhkan la.
  • bahaya jugak fesbuk ni sebab gambar2 yang kite upload ni , kadang2 boleh dicurik oleh orang yang berPHD(perasaan hasad dengki) yang mungkin nak jatuhkan kite, nak tengok kite sengsara, kerana cemburu bawak pi jumpe bomoh dukun pawang dan sebagainya. Dan bagi mangsa yang "terkena" terpaksa menanggung akibatnya. kita xmaola macamtu.
  • yang paling teruk, fesbuk ni memang melalaikan. kadang2 kite tengok ramai yang sanggup tak tidur malam sebab nak berfesbuk. ada yang sanggup abis duit pergi cyber cafe sebab nak fesbuk. tak ketinggalan staf gomen dan private macam aku ni pon xabis2 dengan fesbuk. tambah2 sikalang ni dah boleh fesbuk mobile jadi kat mane2 bile2 boleh bukak fesbuk ni. betapa bahana fesbuk ni memang serius. dah la lalai solat pon tertinggal, makan minum terabai, anak2 suami isteri pon dilupakan. tengokla betapa kita manusia ni sentiasa dalam kerugian.

 p/s: kita adalah apa yang kita fikirkan. knowledge yang ada kite sendri yang judge. semua up to us. samada nak pahala atau dosa. sama2 la kita beringat. anyway, berblogging jugak paling best muuaaahhh3x..cayalah! 


No comments:

Post a Comment