728 x 90

Thursday, November 10, 2011

Blogging vs Vlogging..which 1 u prefer?

Salam..

guys..uh..dah naik dr bcuti ni teringat dekat si blog yang xsempat nak update time cuti. biasela kalu raye korban ni mesti sebok, tambah2 tahun ni mak buat korban, so knela tolong mane yang patot walau hakikatnya aku ni sangatla malas rajin. haha.

first day naik keje rase banyak mende nak story kat sini. idea yang dah lama aku kumpul2 tinggal nak tulis je. aku nak citer pasal vlogging.

ape tu vlogging??

Vlogging ataupon video blogging ni dah semakin aktif sekarang nih. aku yang sebelom ni tak tahu ape itu vlogging pon dah tahu. vlogging ni jus simply korang amik video korang xkesahla nak berlakon ke bersketsa ke berdrama ke lantak korangla pastu upload la dalam youtube. tet, hah kan dah namenye vlogger tuh. simple je kan. tak nak try ker?

contoh vlogger yang semakin femes di abad ini, aku pon baru je kenal name die. matlutfi.


ha, ni la mamat yang terkenal dengan video blogging tuh. bukan die je ramai lagi yang cipta name dengan vlogging ni macam inianwarhadi dan maria elena. kalu korang nak tahu lebih sila google tentang diorang ye. ngee.

ape yang bestnyer vlogging nih. korang amik video korang dengan citer sendiri yang realiti ke fantasi ke pastu upload orang tengok video korang. bagi para vlogger ni xde istilah malu la. kalu malu xdela diorang upload video sendiri kan. so diorang ni dalam kategori berani dan berkeyakinan tinggi la sebab ape yang diorang ni buat terang tang tang orang akan komen. tambah2 upload dalam youtube, baru je sesaat upload dah ade orang komen. ade komen baek oke, ade komen pedas, jus keep it as a challenge untuk jadi lebih baik. persetankan komentar2 tu, diorang ade ke?

sometimes ble tengok vlogger2 nih, gelak besar jugak dibuatnye. bleh jgak release tensen kan. interestingla vlogging nih, tapi kalu aku sah2 la xkan bervlogging ni pasai aku ni pemalu. Fullstop. hanya sesuai untuk orang2 yang xsuke menulis jep.


ape tu blogging??

Blogging, kalu korang xtahu ape tuh blogging nak je aku cubit laju2 kang..haha..keje2 kite slameni yang taip xjemu2 dan tanpa henti ni namenye blogging la. yang banyak citer dikongsi dan dishare oleh bjuta2 orang dalam sehari2 yang xpayah nak tunjuk muke dan cakap banyak ni, tula namanye blogger. he. actually aku rase blogging lebih privacy dan xde kontroversi.

blogging ni kadang2 dah macam diari harian bagi aku. aku suke berblogging nih. blog kalu ade salah boleh edit balik kalu vlog dah xleh edit kasik upload lainla. simple jgak kan. normally, blogging ni most untuk yang low profile jek macam haku. hakhak. perasan. tapi dengan blog jugak kite leh share gambar, lagu dan jugak video kite. so automatically para blogger ni 2 in 1 la. he. dan bagi aku yang menariknya blogging nih sebab kite ade page kite sendiri yang kite bleh design sendiri. lebih kreatip kan.

blogger2 yang femes macam abg nara, hanis zalikha, redmummy dan lain2 carik sendiri. he. aku suke bace blog2 diorang ni. nak tahu pasal gosip2 ke knowledge ke experience ke bacela. ade jugak input yang masuk kan.


So, for the conclusion, aku lebih suke blogging dari vlogging. sebab aku pon salah sorang blogger. tet.

No comments:

Post a Comment