Friday, November 11, 2011

11.11.11

Salam..


11.11.11
apa ade dengan 11.11.11?
tarikh yang cantek dan alhamdulilah kite masih dapat menghirup oksigen di pagi jumaat yang lagi segar ini. Subhanallah, Maha Suci Allah, semalam kami dikejutkan dengan berita kematian suami dan anak Kak Ros, salah seorang pembantu tadbir di opis. Innalillah, tersentak dan pilu dengan berita yang tidak disangka2 tambah2 lagi pada Kak Ros dan keluarga. Kehilangan orang yang tersayang tersangatla berat untuk ditanggung. Betapa berat mata memandang, berat lagi mereka yang memikulnya. Jenazah telah selamat dikebumikan semalam dan semuanya berjalan dengan lancar. Semoga roh mereka dicucuri rahmat. AlFatihah.Astaghfirullahalazim, baru saja balik dari menziarahi rumah mereka.



Aturan Takdir Allah Sangat Cantik Dan Sempurna

Jauh di sudut hati, teringat pada orang tua yang jauh dikampung. Sayu hati ini. Sayang pada mak ayah dan adik beradik di kampung. Rindu mereka. Ku xdapat bayangkan macam mana hidup ini tanpa mereka Ya Allah. Itulah aturan dan jalan Allah. Dia Maha Mengetahui dan Mengatur segala perjalanan alam. Kita manusia hanya mampu merancang, tapi Dia lebih mengetahui apa yang terbaek untuk kite. Bersujudla pada Allah memohon keampunan dan keredhaanNya.


Kita di dunia hanya sementara, dan segala2nya di dunia ini yang milik kita adalah pinjaman semata2. Sampai masa kita harus pulangkan semuanya kepada yang empunya segala. Tafakur di pagi ini. Teringat sejenak takdir hidup yang telah tertulis pada Loh Mahfudz. Aku sebagai hamba yang kerdil lagi hina, yang xmampu berbuat apa2 kadang2 kalah pada takdir. Yang terkadang menolak takdir yang diberi Allah. YaAllah, betapa jahilnya aku melawan kehendakNya. Kenapa aku tak dapat menerima segala ketentuan. Semua yang datang bersebab dan kenapa kita yang dipilih. Dugaan itu tandanya Allah sayang pada kita. Dia rindu pada kita. Rindu pada hambaNya yang bersujud dan mengharap padaNya. Tapi kita manusia selalu lalai dan alpa. Hanya mencariNya disaat susah dan gelisah. YaAllah, betapa pura2 nya kita padaNya. Astaghfirullahalazim.

Hati kita selalu terdetik acap kali didatangi dengan dugaan.


Renungi dan redhalah terhadap ketentuan Allah SWT. Pasti tersingkap hikmah yang tersembunyi di sebalik setiap ujian-Nya. Bersabarlah duhai hati. Moga kita menjadi hamba yang redha dan diredhai-Nya.

No comments:

Post a Comment