Friday, July 1, 2011

pernah tak korang?

pernah tak korang terfikir ape akan jadi pada korang 5 tahun akan datang, sedekad dan seabad yang akan datang, insyaAllah kalu sampai. he. mesti penah kan. tipula kalu xpenah even budak kecik pon fikir ape akan jadi esok. sape yang xpenah tu mesti hidup segan mati xmau. haha. pernah x? kalu nak describe pernah x ni sampai besok pon xakan abis punyer. jenuh nak ingat satu2 ape yang pernah dan xpernah.

nak dijadikan cerita pernah ni, tibe2 je hari ni aku terfikir ape yang pernah aku fikir suatu mase dulu dan sekarang. yela, bile dah bekerja ni, tempat keje pulak jauh di perantauan, oh mak ayah, aku sangat merindui mereka setiap ari. xsanggup berjauhan dengan mak ayah. hidup bujang ni xsama dengan hidup dengan family. ade pro dan ade kontranya. tapi bg aku banyak pro nya kalu aku tinggal dengan family. he. bukan anak manja oke. ( sambil kenyit mate) haha.

tak sangka kan, dulu kalu apply keje xberani mintak yang dekat luar ipoh. sume area ipoh je. pasal ape. pasal xmau dok jauh 2 dari mak ayah. nak dok bawah ketiak mak. tapi ble dah dapat keje gamen ni, memang berharap sangat dapat ipoh jgak, tub tub amik kau putrajaya. nama memang sedap putrajaya, tapi xleh makan dok sini. huhu. mak, nak balik. tercetuslah kesah hiudp aku terpaksa merantau kt negeri orang untuk mencari sesuap nasi.


pernah tak korang fikir, macam mane life di tempat orang bile dapat tahu kne merantau macam ni. pastu dapat pulak tempat keje yang begitu fantastic dan plastic macamni. adoi. tapi apepon keje tu satu ibadah. so, tanamkan benih2 kesabaran dan buah2 semangat bahawasanya "SAYA SUKE KEJE SAYA" walaupon jauh disudut hati ku ingin menjadi seorang surirumah macam lisa surihani tuh. huhu. cheeewaaaah. surirumah yang educated dan bertauliah serta dapat menyumbangkan pemangkin dan pelapis negara yang comel2 lagi kiut tapi mampu menggegarkan dunia dengan IQ yang tahap Albert Einstein tuh. InsyaAllah. he.


pastu pernah tak korang terfikir, kenapa aku ditakdirkan dapat keje jauh, dapat pulak dekat Kompleks C, Jabatan B, Unit E macamni. sebabnya sudah tertulis di dalam loh mahfudz begitu. ada hikmahnya kenapa kite disini. Ini semua kerja Allah, kita hanya mampu merancang, tapi Dia lebih tahu apa yang terbaik untuk kita. Percayalah pada jalan Allah, mungkin pahit pada mulanya tetapi lame kelamaan akan terasa manisnya. he. kalu nak difikirkan, kadang2 kita ni lebih beruntung daripada orang2 lain. kan.kan. betol x. 


sekarang dah ada rumah sendiri, banyak benda yang perlu difikirkan. he, dulu bil air api letrik astro sume nama ayah. sekarang ni semua nama aku. adoi. ternyata semakin besar tanggungjawab aku di dunia ni sebagai khalifah Allah. itulah roda kehidupan, bile tiba masanya kita pasti akan merasa semua itu. tapi kalu kite xhadapi semua itu xseronok. im happy sekarang, walau xbanyak barang lagi dalam rumah, tapi dh ade rumah pon dah bersyukur. he, tengah mencollect barang rumah dengan sidia. sharing is caring kan. he.

dahtu, dah umo 24 ni, xterfikir ke nak kawen, haha. uik, soklan cepukmas tuh. wawawa. sekali jatuh terduduk dengar. haha. sape yang xterfikir nak kawen kan. mestilah ada. tapi xmau kalut2 lagi. komitmen banyak ni. cume orang cakap jangan fikir sgt. nanti stress. kalu nak diikutkan semua orang banyak komitmen, yang penting pandai la kita handle, betol x? he. ish, jangan tekanan, nanti hilang seri, auuww..bab kawen nanti kite citer yek.



lagi pernah tak terfikir apa akan jadi lepas ni. 1 minit lagi, 1 jam lagi, 1 hari lagi, 1 minggu lagi dan so on kan.
jadi untuk itu, persiapkan la diri kita dengan amal dan amalan. dah cukupkah dan selesai kan tanggungjawab sebagai hamba padaNya, sebagai anak2 kepada mak ayah, sebagai adik, kakak, maklang, sebagai kawan dan sebagai apa saja yang boleh kita jadi. Boleh tak kita fikir mulai sekarang. kenapa tunggu esok sedangkan hari ini boleh. Ayuh, aida yang kiut, ambillah masa make up diri dengan keimanan dan touch up dengan amalan yang baik. hu.

No comments:

Post a Comment