Monday, December 29, 2014

Tanda-tanda Mengandung


Assalamualaikum,

macam mana nak tahu yang diri korang tu pregnant? tambah-tambah bagi yang first pregnancy kan.
meh kite share sikit tanda-tanda kehamilan dari babycenter.com.


10 tanda-tanda kehamilan yang perlu anda tahu.

1. Mengidam
Ya, bunyinya seperti klise, tetapi mengidam kadang kala boleh jadi satu tanda kehamilan. Janganlah bergantung kepadanya sebagai simptom yang pasti (ia mungkin hanya di kepala anda, atau mungkin juga tanda bahawa badan anda kekurangan nutrien tertentu), tetapi jika mengidam itu diikuti dengan beberapa simptom lain dalam senarai ini, mulalah mengira hari daripada hari pertama haid terakhir anda.
**nak kata mengidam tu tak taula kan, tapi nafsu nak makan macam-macam boleh tahanla. nak itu la nak ini lah. tambah-tambah nasik, memang selera la ko.


2. Warna areola menjadi gelap
Jika kulit di sekeliling puting payudara anda menjadi lebih gelap, ini mungkin bermakna proses persenyawaan telah berjaya. Walau bagaimanapun, ini mungkin juga tanda ketidakseimbangan hormon yang tidak berkaitan dengan kehamilan, ataupun bekas daripada kesan kehamilan terdahulu.
**yang ini mungkin lambat sikit perasan. dalam sebulan dua pregnant baru nampak gelap.


3. Pendarahan atau kekejangan akibat implantasi
Kira-kira lapan hari selepas ovulasi, anda mungkin mengalami pendarahan implantasi, iaitu terdapat tompok-tompok darah berwarna merah jambu atau coklat, serta sedikit kekejangan. Ini disebabkan telur membenam masuk ke dalam lapisan endometrium. Anda juga mungkin mengalami keadaan yang sama menjelang kedatangan haid anda.
**takde pulak pendarahan, tapi perut cramp jugak cam nak senggugut kot. maklumlah tak berapa tahu macam mana rasa senggugut tuh.


4. Kerap membuang air kecil
Sebaik sahaja embrio melekat dan mula menghasilkan hormon human chorionic gonadotropin (hCG), anda mungkin mendapati anda perlu membuang air kecil lebih kerap.
**kerap jugak buang air kecil, sampai tak larat berulang ke toilet. nak kata minum banyak tak jugak. mak ni jenis susah nak telan air masak, air manis lajulah.


5. Keletihan
Berasa letih? Bagaimana kalau sangat letih? Tahap hormon progesteron yang tinggi boleh membuatkan anda berasa seperti baru selesai berlari maraton sedangkan anda hanya bekerja seharian di pejabat. Keletihan adalah tanda penting awal kehamilan, walaupun ia mungkin bukanlah simptom yang pasti tanpa kehadiran simptom-simptom lain.
**haha, kalo dah dasar pemalas kan, selalu je letih dan tak larat. alasan kan tak nak buat keje rumah. haha.


6. Payudara melembut dan membengkak
Sebelum kedatangan haid, payudara anda mungkin menjadi begitu sensitif terhadap sentuhan, dan jika anda hamil, perkara yang serupa akan berlaku, tetapi pada tahap yang lebih sedikit. Apabila badan anda telah biasa dengan peningkatan hormon ini, kesakitan akan hilang.
**aaa..rasa breast macam lembut-lembut je tapi bengkak, tapi memalam yaAllah sakit yang amat macam kene penyek tuh.


7. Deria rasa berubah
Anda mungkin perasan perubahan pada deria rasa anda. Sesetengah wanita mengatakan mereka merasa sedikit payau di mulut, dan sesetengah yang lain mengatakan mereka tidak dapat tahan rasa kopi, teh atau makanan yang biasanya mereka suka.
**kadang-kadang macam rasa ade besi dalam tekak nih,,,eeeuuww tak sedap sangat.



8. Mabuk hamil pagi
Jika anda bernasib baik, anda tidak akan mengalami mabuk hamil pagi (morning sickness) sehingga beberapa minggu selepas persenyawaan. (Sesetengah wanita yang sangat bertuah tidak mengalaminya langsung.) Tetapi seawal dua hari selepas persenyawaan, anda mungkin mula berasa loya dan tidak sedap perut. Dan ini bukan sahaja berlaku pada waktu pagi. Loya akibat kehamilan boleh jadi berlaku pagi, petang atau malam.
**yang ni memang takde langsung, cume bile petang-petang je rasa mual tapi angin je, takde muntah-muntah bagai.


9. Tidak datang haid
Jika haid anda biasanya teratur dan kini ia lambat, elok juga jika anda buat ujian kehamilan. Tidak datang haid ialah tanda kehamilan yang paling pasti bagi seorang wanita yang telah baligh dan yang mempunyai kitaran haid yang teratur.
**seharusnyalah kan, i setahun tak period kot, memang susah nak detect.



10. Ujian kehamilan yang positif
Jika anda telah menunggu untuk membuat ujian kehamilan sekurang-kurangnya sehingga hari pertama anda tidak datang haid dan garisan biru kelihatan dalam kotak alat penguji, anda sangat pasti akan menjadi seorang ibu. Buatlah temu janji dengan doktor anda untuk memastikan berita baik ini, dan tuju terus ke bahagian kehamilan kami. Tahniah!
**yang ni banyak kali buat baru boleh kompom yang i pregnant. Alhamdulilah.


tapi setiap orang tak sama rasanya. ade yang takde rasa langsung, tup-tup pregnant. ade yang teruk sampai kene drip air bagai, tak boleh buat keje, tak boleh bau itu ini. macam bau itu, aida sikit-sikit je macam perfume encik am, bau goreng-goreng tu buat jadi peninglah. hehe.


oklah, bai, xoxo.


1 comment:

  1. Dengan org dapat bby nie....kita pula yg excited...huhu insyaAllah

    http://www.bakul2011.com/2015/01/jom-review-nuffnangers-1-januari.html

    ReplyDelete